Скандал навколо першого авторського фільму незалежної України

“Молитва за гетьмана  Мазепу” став першим повнометражним та великобюджетним фільмом незалежної України. Проте довгоочікувана прем’єра одразу ж стала скандальною. Фільм був звинувачений у надмірній кількості насильства, еротичних сцен та в антиросійському спрямуванні.

Коротко про основне

«Молитва за гетьмана Мазепу» — український художній фільм режисера Юрія Іллєнка знятий 2001 року на київській кіностудії ім. О.Довженка. Бюджет фільму склав 12 млн грн. Головну роль зіграв Богдан Ступка.

Сюжет

В основі сюжету — діалог «на ножах» історичних антагоністів — Петра I, що плюндрує Іванів саркофаг, та гетьмана Івана, який встає з могили, щоб оповісти своє життя, передусім таке, що пов’язане з боротьбою двох державців.

 

Заборона до показу в Росії

Майже одразу після показу картину було заборонено в Російській Федерації. Про це потурбувався особисто тодішній міністр культури РФ Михайло Швидкий. Причиною стала гостра критика російских ЗМІ. Ось що пише про це кореспондент видання “Известия” Семен Новопрудський:

Російська преса після показу цього кіно на Берлінському кінофестивалі в лютому встигла понаписувати про картину несосвітенних дурниць — провал, жалюгідна карикатура на Петра І, русофобська проповідь.

Еротика та насильство

Багато глядачів та критиків звинувачували фільм у занадто великій кількості еротичних сцен та насильства. Так, наприклад, німецьке видання Der Tagesspiegel пише:

“Невиправдано часто з’являється голе тіло — оце таке уявлення мають у Києві про західне кіно сексуальної свободи?”.

А “Киевские ведомости” зауважують:

Але, на думку рецензента, фільм розпадається на окремі картини-сцени, повні насильства, а театральність, інсценізація і штучність побудови заважають проникнути в суть того, що відбувається.»

Проте син режисера Пилип Іллєнко вважає, що це цілком виправдано, адже фільм став справжнім сподвижником сексуальної революції в Україні. Ось що він каже:

Кожен, хто переживає сексуальну революцію, вважає, що він перший, з ким це сталося. Сексуальну революцію в українському кіно робили і Довженко в “Землі”, і Параджанов в “Тінях забутих предків”, і Юрій Іллєнко у “Лісовій пісні. Мавці”, й багато хто ще. А у “Молитві за гетьмана Мазепу” ця тема була розкрита настільки, що фільм навіть звинувачували у порнографії. Пишаюся тим, що у останній стрічці і я долучився до “сексуальної революції” в українському кіно”

Кожен бачить те, що хоче бачити

Попри гостру критику, знайшлися й ті, хто називав фільм шедевром і вважав справжньою цінністю українського кінематографу. Насправді ж Юрій Іллєнко пояснював, що в своїй останній картині він нарешті в повній мірі реалізував на екрані особливу систему режисури, яку  розробляв протягом усього життя. Цю систему майстер означив як «метарежисура». Такий підхід принципово заперечує будь-яке нав’язування глядачеві усталеного трактування фільму. Фільм не є пропагандистським текстом. Скоріше це «арт-атака», мета якої — викликати певну рефлексію в душі глядача. І тому кожен бачить на екрані те, що хоче бачити.

 

 

Читайте також: Смерть на зйомках українського фільму.

Поділитися

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*